Hotline hjælper borgerne med digital selvbetjening

Hotline hjælper borgerne med digital selvbetjening

11-12-2014, 07:26

Forfatter: News

Hotline Syddanmark har i en projektperiode hjulpet borgerne i Syddanmark med at bruge digital selvbetjening uden for kommunernes åbningstid. Nu gøres telefonhjælpen permanent i Varde Kommune.

Digital selvbetjening bliver i stigende grad obligatorisk for borgerne, og siden februar 2014 har Varde Kommune sammen med 19 andre kommuner i Region Syddanmark deltaget i projektet Hotline Syddanmark, der tilbyder telefonisk hjælp til borgere, når de møder udfordringer i forsøget på at gennemføre digital selvbetjening uden for Borgerservices åbningstider.

Udvalget for Arbejdsmarked og Integration har netop besluttet at Varde Kommune fortsat skal være en del af samarbejdet.

- For nogle er digital selvbetjening en stor mundfuld, og vores mål med at deltage i Hotline Syddanmark har fra starten været at gøre det så nemt som muligt for borgerne at gennemføre de digitale opgaver, de bliver bedt om, siger Søren Laulund, der er formand for Udvalget for Arbejdsmarked og Integration.

I praksis har medarbejderne i Varde Kommunes Borgerservice i løbet af projektperioden dækket omkring 20 vagter.

Behov for hjælp både dag og aften

Erfaringen fra projektperioden er, at telefonhjælpen er blevet ganske populær hos borgerne i takt med, at tilbuddet er blevet udbredt.

De 19 kommuner, der er med i hotlinesamarbejdet, skiftes til at bemande telefonerne uden for åbningstiderne, og kommunerne arbejder lige nu på at gøre det muligt for borgerne også at bruge telefonhjælpen til digital hjælp i dagtimerne.

Siden august har samarbejdsparterne bag Hotline Syddanmark haft en aftale med Region Syddanmark om, at hotlinen også hjælper de borgere, der har modtaget post fra Region Syddanmark i forbindelse med at sygehusene er overgået til at sende indkaldelser til undersøgelser digitalt.

- Digitaliseringen vinder ind på flere og flere områder, og behovet for hjælp har vist sig at være voksende. Derfor arbejder vi videre på at udvide det nuværende hotlinesamarbejde, så det bliver et permanent tilbud også i dagtimerne, siger Søren Laulund.

Fakta om Hotline Syddanmark

Hotline Syddanmark tilbyder hjælp til selvbetjening uden for kommunernes almindelige åbningstid søndag til torsdag fra kl. 15 til 21.

Telefonnummeret til Hotline Syddanmark er 79 94 79 94.