Varde Kommune modtager nu kun byggeansøgninger digitalt.

Varde Kommune modtager nu kun byggeansøgninger digitalt.

24-12-2014, 09:12

Forfatter: News

Digitaliseringen vil gøre det nemmere end tidligere for førstegangsansøgere.

 

Fra den 1. december 2014 har det været slut med store bunker papir forårsaget af byggeansøgninger i Varde Kommune. Nu skal ansøgere, der ønsker at bygge, søge digitalt.

 

Udover byggeansøgninger gælder den nye digitalisering også visse miljøtilladelser, såsom ansøgninger om jordvarmeanlæg, markvanding og spildevandsanlæg.

 

Digitaliseringen indføres samtidig med, at byggesagsgebyret i Varde Kommune ændres, så ansøger betaler for den tid, kommunen faktisk bruger på ansøgningen.

 

”Digitaliseringen vil gøre det nemmere automatisk at guide ansøgerne via ansøgningsproceduren. Så for langt de fleste, bliver der tale om en bedre service. Særligt førstegangssøgende vil få det nemmere”, siger Ivar Sande, Plan- og Byggechef.

 

Byggesagsgebyret i Varde Kommune ændres som følge af en national lovændring. Fremover skal ansøgere betale en fast pris på 1900 kr. i forbindelse med småbyggeri, såsom en carport. For almindeligt byggeri beregnes byggesagsgebyret efter, hvor meget tid kommunen faktisk bruger på ansøgningen. Timeprisen er fastsat til 480 kr. i timen.

 

”Det timebaserede byggesagsgebyr vil gøre gode og korrekte byggeansøgninger billigere for borgere og virksomheder, fordi de er nemmere og hurtigere og behandle. På den måde er der et positivt incitament indbygget i det nye byggesagsgebyr”, siger Ivar Sande, Plan- og Byggechef.  

 

Varde Kommune vil i uge 6 invitere lokale rådgivere til en dialog om de første erfaringer med det nye system og det timebaserede byggesagsgebyr.